Salget har givet mere tid til familien

I august 2017 overdrog Niels Dahl-Nielsen legetøjsgrossisten Maki A/S til den nye ejer. Efter fjorten år i spidsen for virksomheden var det ønsket om at være mindre operativ, der satte gang i salgstankerne. Og med professionel, ekstern hjælp gik salgsprocessen glat og effektivt. I dag har Niels Dahl-Nielsen fået mere tid til familien og har heller ikke sagt helt farvel til sin tidligere virksomhed.

Af Sofie Gade Billeskov

Niels Dahl-Nielsen overtog selv legetøjsgrossisten tilbage i 2003. Dengang var der kun re ansatte i den lille virksomhed, der med Niels Dahl-Nielsen som eneejer har vokset sig større og større til i dag at tælle 45 ansatte. Mere tid til familien og mere frihed var de primære årsager til salget, fortæller han.

”Jeg ville gerne være mindre operativ og have mere tid til min familie – mine fire børn og min kommende kone. Og det har jeg fået. Det er en sund og god forretning, som der stadig er et meget stort potentiale i,” siger Niels Dahl-Nielsen, der dog ikke giver helt slip på virksomheden.

Udvidet ejerkreds
Han beholder selv 40 pct. af aktierne i virksomheden, mens investeringsfonden Industri Udvikling ejer 40 pct., og den nye direktør ejer 20 pct.

”Jeg skal lige vænne mig til at sidde i bestyrelsen frem for at stå ved roret. Og lære at nyde den frihed, som det giver. Det har været en blød overgang, og selv om jeg har fået mere fritid, er der ikke opstået et tomrum, idet jeg også stadig ejer to andre virksomheder. Jeg føler mig også stadig som en del af Maki, fordi jeg bliver taget med på råd. Det har været den rigtige måde at gøre det på for mig. Jeg er jo også kun 47 år, så det er ikke, fordi jeg er på vej på pension,” fastslår han.

Solgt på et halvt år
I december 2016 tog han beslutningen om at sælge. Et halvt års tid senere blev aftalen underskrevet. Den effektive proces skyldes ifølge Niels Dahl-Nielsen bl.a., at han inddrog nogle professionelle, eksterne partnere i processen, så han selv kunne fokusere på forretningen imens.

”Det var selvfølgelig også lidt et held, at der var et godt match på så kort tid,” fortæller han og fortsætter: ”Jeg havde naturligvis også gjort mig nogle tanker før, men det handler meget om mavefornemmelse, og om lysten er der. Nu føltes det rigtigt at sælge, og sammen med min bestyrelsesformand og et andet medlem af bestyrelsen satte jeg processen i gang,” forklarer han og kommer med en anbefaling til andre virksomhedsejere, der går i salgstanker.

”Få nogle professionelle og erfarne folk med ind i processen. Så kan de gøre det, de er bedst til, mens du gør det, du er bedst til. Jeg kunne holde fokus på forretningen, mens det her kørte lidt i baggrunden,” siger han om salgsprocessen, som corporate finance-virksomheden Clearwater International stod for i tæt samarbejde med virksomhedens revisor og Jyske Bank.

En spændende fremtid
Den tidligere eneejer er rigtig godt tilfreds med salgsforløbet og den nye ejerskabskonstruktion, der betyder, at kulturen og værdierne i virksomheden bevares – idet den nye administrerende direktør, Michael Jensen, er tidligere kommerciel direktør i Maki.

”Med salget har det også være mit ønske at fremtidssikre Maki, så udbygningen og den positive vækst kan fortsætte. Og her kan Industri Udvikling bidrage med masser af erfaring som strategisk sparringspartner, sådan at Maki fastholder sin position som Nordens største legetøjsgrossist,” forklarer han.

Om sin egen fremtid siger Niels Dahl-Nielsen: ”Jeg vil ikke udelukke, at jeg skal ud og investere i noget nyt. Jeg vil gerne bruge min erfaring, men det er jo ikke ensbetydende med, at det behøver være økonomisk. Det kunne være mere bestyrelsesarbejde eller at sidde med i nogle advisory boards. Jeg har lyst til at prøve nogle nye ting og nye brancher. Men jeg vil heller ikke forstyrre min fritid, nu hvor jeg har fået mere af den,” siger han og lover afslutningsvis sig selv, at han vil være påpasselig med, hvad han kaster sig ud i.

 

Om Maki A/S

Maki A/S, som holder til i Hårup ved Silkeborg, er Nordens største legetøjsgrossist.
Maki markedsfører og udvikler legetøj, og produktporteføljen tæller bl.a. kendte figurer fra DR’s børne-tv, herunder Bamse, Hr. Skæg, Cirkeline m. fl.
Maki blev stiftet i 1995.
Niels Dahl-Nielsen overtog den i 2003 og har skabt en god vækst i virksomheden, der præsenterede et rekordresultat for 2016 på ca. 28 mio. kr.

Læs evt. mere på www.maki.dk

"Jeg skal lige vænne mig til at sidde i bestyrelsen frem for at stå ved roret.
Og lære at nyde den frihed, som det giver"

"Få nogle professionelle og erfarne folk med ind i processen. Så kan de gøre det, de er bedst til, mens du gør det, du er bedst til"

Niels Dahl-Nielsen

Niels Dahl-Nielsen vil fortsat være meget aktiv i firmaet som medlem af bestyrelsen og med en aktieandel på 40 pct.