Timberman Denmark: Vellykket exit trods svingende indtjening

Timberman Denmark A/S udspringer af TripTrap, som Industri Udvikling i 1995 investerede i. Industri Udvikling blev inviteret med ind i TripTrap, fordi vi skulle være med til at gennemføre et generationsskifte i virksomheden. Det tog noget tid, men samtidig kneb det med helt at få det bundlinjeresultat ud af selskabet, som dets produkter og placering på markedet faktisk berettigede til.

Løsningen blev, at selskabet blev delt op i tre forskellige selskaber: det oprindelige TripTrap med havemøbler og gaveartikler, Woodcare Denmark A/S, der producer plejemidler (sæbe, olie, bejdser, lud, farve, mv.) til træprodukterne, samt endelig Timberman Denmark A/S, der beskæftiger sig med salg af gulve og trapper. Det er værd at bemærke, at det kom der faktisk tre særdeles velindtjenende virksomheder ud af.

Som leverandør af produkter til byggebranchen blev Timberman hårdt ramt af krisen i slutningen af 2008. Aktivitetsniveauet blev næsten halveret med væsentlige underskud til følge, hvilket fortsatte i såvel 2009 og 2010.

Selskabet havde dog stadig en god placering på det danske marked, hvilket var interessant for portugisiske Amorim, som der blev knyttet kontakt til på en messe i Shanghai i 2010. Amorim beskæftiger sig med korkgulve, og kunne bruge en udvidet indgangsvinkel til de nordiske markeder.

Også Timberman har givet Industri Udvikling en intern forrentning af investeringen på 20%, og vi har fået den investerede kapital tilbage med en faktor 3.

5X Timberman Resultat